Stappenplan voor startende ondernemers

Stappenplan voor startende ondernemers

Veel startende ondernemers vinden het lastig waar ze nou moeten starten met hun eigen onderneming. Waar ga ik nou van start? Moet ik alles zelf doen of kan ik het beter uitbesteden? Op deze en meer vragen gaan wij jou helpen door middel van dit stappenplan zodat, jij een vliegende start maakt met jouw onderneming!

Stap 1: Bepaal je strategie

Bij het starten van je eigen onderneming is het cruciaal een duidelijke strategie te hebben voordat je begint. Probeer deze strategie zo kort maar krachtig te verwoorden. Deze strategie wordt namelijk de rode draad van je onderneming.

Stap 2: Onderzoek je markt

Het bestuderen van je markt is van groot belang bij het starten van je onderneming. Je kan zelf zo overtuigd zijn van het slagen van je product/dienst maar, als er geen klanten oftewel geen markt is ga je je product niet verkopen. Doe dus op voorhand eerst onderzoek of er wel een markt is.

Stap 3: Focus

Zorg bij het starten van je onderneming dat je je focus niet verliest op de taken die het belangrijkste zijn. Wanneer je bijvoorbeeld minder goed bent in de administratieve taken zorg dat je het uitbesteed aan een accountant. Je tijd kan je beter besteden aan het werven van nieuwe klanten of het onderhouden van je bestaande klanten. Doe vooral waar jij het beste in bent om jouw bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien.

Stap 4: Concurrentie

Weet wie je concurrentie is en op welk vlak je gaat concurreren in je markt. Ga je je focus leggen op prijs, kwaliteit, service of een goede mix hiervan. Denk hieraan voordat je begint. Om hiermee goed rekening te houden bij de start ga je meer gericht van start.

Stap 5: Klanten

Een onderneming is geen onderneming wanneer je geen klanten hebt. Maar dan luidt de vraag al hoe kom ik dan aan mijn klanten en hoe benader ik deze? Bij de start van je nieuwe onderneming ben je vooral bezig met het opbouwen van je klantenbestand. Dit ga je doen door een goed aantal uren in (koude) acquisitie te steken.

Er zijn verschillende manieren om je klanten te bereiken. Denk aan: sociale media als Facebook, Instagram of Linkedin. Naast deze sociale media sites is het ook belangrijk om hoog te scoren in Google, zodat je klant je kan vinden wanneer ze je zoeken.

Reacties zijn gesloten.