Hoe begin ik met online marketing?
Heb jij een kapperszaak? Ben je tegelzetter of doe je ander fysiek werk? Dan is de kans groot dat je nog niet bezig bent met online marketing. Want waarom zou je hiermee beginnen als je klanten bij jou aankloppen via mond-tot-mond reclame. Goed. Dit zou voor nu genoeg kunnen zijn, maar gezien de veranderingen is het misschien toch handig om je bedrijf ook online te positioneren. Maar hoe doe je dat? En vooral: hoe begin je dan?
Een website maken
De eerste stap waar je mee kan beginnen is het bouwen of laten bouwen van een website. Goede programma’s hiervoor zijn WordPress of Wix. Mocht je een paar honderd euro willen investeren en wil je zo min mogelijk tijd kwijt zijn? Zoek dan een freelancer in de buurt die websites bouwt voor een schappelijke prijs. Denk alvast na over de kleuren die je wil gebruiken (bijvoorbeeld dezelfde als je logo) en de functies die je op de website wil hebben (een reserveringssysteem of bijvoorbeeld een winkelmandje). Daarnaast is het ook slim om alvast wat social media pagina’s aan te maken. Doe je werk waarbij je veel foto’s kan maken? Kies dan bijvoorbeeld voor Instagram. Ben je vooral op zoek naar andere bedrijven als klant? Dan kan LinkedIn goed helpen.
Lokale bedrijfspagina
Voor het gemak gaan we er even vanuit dat je lokale klanten wil werven. Het is dan raadzaam om een pagina aan te maken op Google Mijn Bedrijf. Hierop kun je een gratis bedrijfsprofiel aanmaken. Wanneer mensen dan zoeken op ‘kapsalon + woonplaats’ dan komt jouw net aangemaakte website terug in de zoekresultaten. Daardoor ben je makkelijker te vinden voor potentiële klanten. Ook kun je hierop je bedrijfsadres en openingstijden weergeven.
Teksten schrijven
Met een mooie website en social media pagina’s ben je er nog niet helemaal. Deze dingen moeten namelijk ook gevuld worden. Op je website kun je bijvoorbeeld schrijven over wie je bent, wat je potentiële klanten aanbiedt, wat dit kost en natuurlijk een pagina waarop je gecontacteerd kan worden. Over dezelfde dingen kan je ook schrijven op je social media pagina’s. Het mooiste is natuurlijk om de tekst niet letterlijk te kopiëren.. Schrijf bijvoorbeeld over een nieuw product dat je sinds kort aanbiedt!