Laat het algoritme voor je werken
Het is bijna het toverwoord van de afgelopen jaren. Als je alle kranten moet geloven wordt ondertussen bijna alles bestuurd door slimme algoritmes. Bijvoorbeeld alle social media maakt er gebruik van, maar er zijn nog veel meer toepassingen. Dus, wat is een algoritme precies en hoe kan je het in je voordeel laten werken? In dit artikel bespreken we alle zaken waar je rekening mee moet houden als je een algoritme wilt implementeren in je bedrijfsvoering.
Wat is een algoritme
De saaie definitie van een algoritme is als volgt: Een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leidt. Het doel van een algoritme kan van alles zijn met een duidelijk resultaat. Algoritmes worden vaak in verband gezien met computers. Dat hoeft niet per se, maar gebeurt in de praktijk wel veel, omdat er veel rekenkracht voor nodig is.
Waarom een algoritme gebruiken?
Als je een algoritme wilt gebruiken binnen je bedrijf is dat waarschijnlijk omdat je zaken sneller, gestroomlijnder, goedkoper of efficiënter geregeld wilt hebben. Bepaal eerst voor jezelf goed de doelstelling voordat je een digitaal bureau inschakelt om er mee aan de slag te gaan. Het kan nog zo slim werken, zonder het juiste doel heeft een algoritme helemaal geen zin.
In de praktijk
Hoe gaat zoiets in de praktijk in zijn werk dan? Het is niet zo dat je continu naar een reeks cijfertjes zit te staren. Dat zou veel te ingewikkeld en omslachtig zijn. Een goed bureau zorgt voor een webapplicatie op maat. Dat is eigenlijk een soort interactieve app die jou continu de informatie geeft die je op dat moment nodig hebt. Moet er iets gerepareerd worden? Iets besteld? Of krijg je alvast een seintje dat je met de verwachte productie extra personeel nodig hebt? De webapplicatie (lees algoritme) vertelt het je.
Tot slot
Een algoritme is dus helemaal niets om bang of huiverig voor te zijn. Ze gaan ook echt de wereld niet overnemen, maar het maakt ons leven wel elke dag een stukje makkelijker. En dat willen we allemaal!