Search Engine Optimization(SEO)
Search Engine Optimization, of terwijl SEO, voor de meeste marketeers een begrip waar ze dagelijks mee bezig zijn. Echter, wanneer je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt met een kleine website, wat moet je hier dan mee?
Met name voor kleine websites is SEO heel belangrijk, door het juist inrichten van je webpagina en rekening te houden met de wensen en eisen van Google, kun je zonder er veel geld in te steken, hoog in de zoekresultaten komen. Het goed toepassen van SEO kost wel wat tijd en moeite, maar kan je vele extra website bezoeken opleveren zonder dat je hiervoor betaald. Het niet betalen voor een zoekopdracht wordt ook wel organisch verkeer genoemd. Dit zijn de mensen die op jouw pagina terecht zijn gekomen zonder dat je hier als bedrijf voor hebt betaald.
Basis
Om hoog terecht te komen op de zoekpagina’s van Google is het belangrijk dat de tekst op je website goed en relevant is. De basis waar Google op let is de content op je pagina, hier moet Google uit af kunnen leiden waar je website over gaat en waarom het relevant is voor bepaalde zoekopdrachten. Wanneer je het voor elkaar hebt dat Google je website interessant vind, geldt dit nog niet automatisch voor de bezoeker van je website. Om bezoekers lang op je website te houden zal de content ook kwalitatief moeten zijn, of uitdagend. Wat helpt zijn filmpjes of goede foto’s, dit maakt je website aantrekkelijk en zorgt ervoor dat mensen langer op je pagina blijven.
De belangrijkste stappen voor een goede vindbaarheid op Google zijn:
- Een beschrijvende Title Tag hebben, dit is de titel van het getoonde resultaat bij de zoekopdrachten.
- Een duidelijke meta tag, het stukje tekst onder je titel waar de basis in dient te staan van de pagina waar de consument op terecht komt bij het klikken op de link.
- Het gebruik van titels en subtitels op je pagina, Google herkent titels en subtitels en beoordeelt deze op waarde.
- Links binnen je website, het gebruik van links in je tekst naar andere pagina’s op je website of andere stukken op dezelfde pagina.
- Links vanaf andere websites naar jouw website, wanneer je terug te vinden bent op andere websites, zal jouw website wel relevant zijn, zo oordeelt Google.
- Geef de afbeeldingen altijd een relevante naam, alt-tag en title-tag, dit zorgt ervoor dat de door jou gebruikte foto’s terug te leiden zijn naar je website.
Leads genereren
Wanneer je deze basisregels goed uitvoert is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website overzichtelijk is. Voor de consument moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat er op jouw website te vinden is en waar dit te vinden is. Wanneer de website aantrekkelijk en overzichtelijk is, zal dit ertoe leiden dat de consument langer op je website blijft hangen en in het beste geval ook wat van je koopt, of dit nou via een webshop is of dat de consument contact opneemt.
Voice search
Met de komst van voice search neemt het aantal lange zoektermen toe, de consument stelt een uitgebreide vraag aan de assistent van bijvoorbeeld Google en de consument krijgt direct het meest belangrijke resultaat te zien. Op het moment dat je als kleinere website goed vindbaar bent op langere zoektermen, zul je hoger uitkomen op de pagina’s van Google.
Voor iedere website is het uiterst relevant om tijd te investeren in SEO, maar voornamelijk voor kleinere websites kan het juist inzetten van SEO het verschil maken. Hou er rekening mee dat Google continu verbeterd en dat je website dus ook altijd up-to-date moet zijn, wanneer je de basis onder de knie hebt, is het goed om het internet of de geschreven boeken te raadplegen om ervoor te zorgen dat jouw website altijd bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.