Starten met Google AdWords
Je wilt graag zo hoog mogelijk in Google komen om zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website te krijgen. Met behulp van Google Adwords is het mogelijk om jouw advertenties zichtbaar te maken in Google. In deze blog gaan we je uitleggen hoe jij kan gaan starten met adverteren in Google.
De start
Wanneer je wilt gaan starten met Google Adwords heb je allereerst een Google account nodig. Als je al in bezit bent van een Gmail adres is het mogelijk om je Google AdWords account te koppelen aan dit bestaande account. Is dit nog niet het geval? Dan moet je een nieuw los aanmaken om van start te kunnen gaan.
Als je Google AdWords wilt gaan gebruiken voor een bedrijf waar je bijvoorbeeld voor werkt is de kans aanwezig dat je al een Google bedrijfsaccount hebt. Wanneer dit het geval is raden we dan ook aan om via dit e-mailadres verder de stappen te volgen.
Je budget bepalen
Voordat je van start gaat met het opzetten van je advertenties is het essentieel om een budget op te stellen. Het budget wat je vooraf hebt opgesteld is bedoeld om Google te betalen voor de doorverwijzing naar je website/webwinkel.
Bij het instellen van je budget geef je Google dagelijks een budget om uit te geven. Als voorbeeld kan pakken we €5 per dag, wat dus uitkomt om een bedrag van €150,- per maand.
Targeten
Nadat je een budget hebt opgesteld voor Google ga je Google de informatie geven zodat, je advertentie zo goed mogelijk gaat presteren. Allereerst geef je aan binnen welke doelgroep je wilt gaan adverteren. Het is dan ook mogelijk om je Google Adwords te targeten op provincie,postcode of zelfs straal rondom je bedrijf.
Verder ga je onderzoeken welke zoektermen/zoekwoorden je doelgroep gebruikt als op zoek zijn naar jouw bedrijf. Automatisch geeft Google je een aantal zoekwoorden gebaseerd op je URL. Vaak wil je een aantal zoekwoorden toevoegen of zelfs wijzigen. In deze stap is het dus mogelijk om je zoekwoorden aan te passen.
CPC (Cost Per Click)
Ook ga je binnen Google AdWords bieden op de zoekwoorden die je bij het targeten opgesteld hebt. Het fijnste aan Google is dat je niet meer betaalt dan wat je vooraf hebt aangegeven. In ons geval is dit het bedrag van €5 per dag. Het is dus onmogelijk om meer te hoeven betalen dan dat je hebt opgegeven.
De advertentie
Bij het opzetten van de advertentie ga je de advertentie opzetten die de bezoeker van Google ook daadwerkelijk te zien krijgt. Je kunt het beste je advertentie als volgt in elkaar zetten:
- Je vult bovenaan je url in zonder de tekst achter het /-teken.
- Daarna ga je je zoekwoorden die je bij het targeten hebt gekozen toepassen in de Kop 1.
- Verder ga je bij Kop in 30 tekens omschrijven waar je bedrijf over gaat en hoe mensen je bedrijf op Google kunnen zien.
- Bij het weergavepad kun je laten zien wat er achter de naam van je bedrijf komt te staan. Stel je hebt een digitaal marketing bedrijf voeg je SEO achter je naam toe.
- Tot slot ga je een beschrijving van maximaal 80 tekens in je advertentie verwerken. Deze kort tekst moet ervoor zorgen dat mensen op de link klikken oftewel call-to-action.
Klaar voor actie
Nu ben je klaar om je eerste advertentie live te zetten. Na goedkeuring van je advertentie door Google Adwords zullen je advertenties zo spoedig mogelijk online komen te staan.